Maak jij al gebruik van Trimble Connect? Het antwoord is nog te vaak: ‘nee.’ Sander van Amersvoort, een van de twee eigenaren van Siegers Landmeetkunde, is hier verbaasd over. Zij maken al ruim vier jaar dankbaar gebruik van dit online platform dat de samenwerking tussen het veld en kantoor verbetert. Hij vertelt waarom.

Optimaliseren van het werkproces

Sander startte zijn carrière halverwege 2018 bij Siegers Landmeetkunde en werd in 2020 mede-eigenaar. In het jaar daarvoor richtte hij zijn pijlen op het optimaliseren van het werkproces. De aanschaf van de Trimble TSC7 was volgens Sander een belangrijke schakel: “Met dit veldboek konden wij zowel het werkplezier als de doorlooptijd van ons werk verbeteren. Het is onder andere een stuk grafischer, heeft een groter scherm en het biedt de mogelijkheid om allerlei ondergronden in te laden.” Om optimaal gebruik te maken van dit veldboek dook Sander ook in de mogelijkheden die Trimble Connect biedt.

Trimble Connect Workflow

Sander omschrijft Trimble Connect als een lijn die de Trimble Access software verbindt met Trimble Sync Manager en Trimble Business Center. Het is een integratie van systemen waardoor het werk beter stroomlijnt. De verbinding wordt gemaakt via een digitale cloud: Trimble Connect.  Daar worden projecten opgeslagen en ingewonnen data rechtstreeks vanuit het veld geüpload. De data kan vanuit hier vervolgens gedownload worden en eventueel direct geëxporteerd worden naar Trimble Business Center.

Tijdwinst

Het werken met Trimble Connect bespaart tijd. Waar voorheen een veldwerker naar kantoor moest voor de nodige projectcommunicatie en data-uitwisseling, kan deze dat nu af met een veldboek in de hand. Op basis van Trimble Connect kan de veldwerker de projecten op locatie openen, het werk uitvoeren en aan het einde van de rit, met een simpele druk op de knop, de data uploaden. De medewerker op kantoor kan direct met de data aan de slag. Ook kunnen de landmeters op eenzelfde project online eenvoudig data uitwisselen. Zonder elkaar fysiek te ontmoeten kunnen zij bijvoorbeeld de voortgang van een project bekijken of grondslagpunten van elkaar overnemen. Dat is voordelig volgens Sander: “Landmeten is een beroep waarbij je elke dag ergens anders in dit mooie land staat. Door de online verbinding met elkaar besparen we landmeters een hoop verplaatsingen. Door de drukte in het verkeer van tegenwoordig is dat natuurlijk zeer gunstig.” 

Data direct veilig

Het toepassen van Trimble Connect maakt het werken met een USB-stick onnodig. De data wordt nu rechtstreeks geüpload naar het online platform. Naast tijdswinst is het grote voordeel daarvan dat de data direct veilig is. Bij Siegers Landmeetkunde zie je daarom nog maar weinig USB-sticks, al zijn er uitzonderingen volgens Sander: “We kiezen wel voor een USB-stick als we gaan scannen. We halen dan zoveel data op en het uploaden hiervan kan dan uitdagend zijn.” 

Vergroten van flexibiliteit

Een voordeel waar Sander ook blij van wordt is dat deze werkwijze ruimte biedt voor flexibiliteit. Spoedklussen kunnen zo makkelijker tussendoor worden uitgevoerd. Zo lukte het Sander om een spoedklus binnen een uur af te ronden: “Deze klus lag op de route van een landmeter. Ik heb dit project toen snel klaar gezet en de landmeter kon direct langs de locatie. Binnen no-time had ik de data en kon ik de tekening leveren aan de klant. Deze klus was aan de andere kant van het land en hadden we anders nooit zo snel kunnen uitvoeren.”

Hetzelfde uitgangspunt

Het werken met Trimble Connect maakt het mogelijk om op locatie digitale ondergronden in te laden. Een landmeter hoeft daardoor niet met een kaart in de hand zelf de grenzen op te zoeken. Sander geeft aan dat de kans op miscommunicatie en discussie zo verkleind wordt: “Zowel degene op kantoor als de landmeter in het veld hebben precies hetzelfde uitgangspunt: de digitale ondergrond.”

Workflow of Business

Trimble Connect kent twee versies: Workflow en Business. Trimble Connect Workflow is het instapmodel. Hiermee kun je één project aanmaken met maximaal 5 deelnemers en de opslagcapaciteit is maximaal 10 GB. Sander besloot al snel dat hij meer ruimte nodig had. Siegers Landmeetkunde liet het account upgraden naar Trimble Connect Business. Via deze versie wijzen zij zeven seats toe aan zeven individuele Trimble Connect accounts. In de rol van licentiehouder kan Sander projecten aanmaken voor al deze individuele accounts. Hiervoor betalen zij nog geen 100,- per maand.

Hoe start je met Trimble Connect?

Omdat Siegers Landmeetkunde gebruik maakt van Trimble Access (minimaal versie 2018) is Trimble Connect gratis. Geen Trimble Access? Het kan ook gekoppeld worden aan de Trimble-softwarepakketten: Trimble Business Center, TerraFlex, Penmap for Android, SiteVision en SketchUp. Om dit in werking te zetten stuur je een verzoek tot implementatie naar de supportafdeling van Geometius. Daar maken ze één persoon binnen de betreffende organisatie beheerder. Deze kan binnen de organisatie licenties en rollen koppelen aan veldboeken. 

Zie jij potentie in Trimble Connect? Ontdek er meer over op onze Trimble Connect productpagina of neem contact op met onze supportafdeling. Ze helpen je graag verder.