Het Nederlandse bedrijf Van Oord is een toonaangevend maritiem aannemersbedrijf met een lange geschiedenis die teruggaat tot de 19e eeuw. De laatste decennia zet het bedrijf steeds meer in op de aanleg van offshore infrastructuur. Hiervoor maakt het gebruik van allerlei innovatieve technieken. Zo is Van Oord marktleider op het gebied van stenen installeren onder water oftewel Subsea Rock Installation. Dit gebeurt bijvoorbeeld om onderzeese leidingen en kabels te beschermen of om een fundering te maken waarop offshore platforms, windturbines of andere maritieme structuren kunnen worden gebouwd.
Geavanceerde techniek
Van Oord heeft drie valpijpschepen die zijn toegerust voor Subsea Rock Installation. De Bravenes is het nieuwste valpijpschip van de vloot. Het is 154 meter lang, 28 meter breed en heeft twee open laadruimtes van 30 bij 24 meter. Daar worden de stenen in geladen. Vervolgens vaart het schip naar de plaats van bestemming om daar de juiste hoeveelheid op de goede plek te leggen. Dit vraagt om precisie en expertise.
Het bepalen van het juiste aantal stenen en de exacte positie waar ze neergelegd moeten worden is een complex proces waarbij veel variabelen een rol spelen, zoals externe omgevingsfactoren (de bodemgesteldheid, stroming en golfslag), het doel van de werkzaamheden en de eigenschappen van de stenen zelf. Voor dat laatste wordt een handscanner van GeoSLAM gebruikt. Sinds enkele maanden is dat de GeoSLAM ZEB REVO RT. Dylan van Spaandonk werkt als hydrograaf aan boord van de Bravenes en vertelt er meer over.
Hoezo stenen scannen?
“Als we stenen aan boord laden dan weten we precies wat het gewicht ervan is, maar niet wat het volume is. Daarom hebben we eenmalig een scan van het lege ruim gemaakt. Elke keer dat we een nieuwe lading stenen hebben, maken we met de GeoSLAM handscanner een laserscan van het ingeladen ruim. Tijdens het scannen worden 43.000 punten per seconde verzameld en die vormen samen een puntenwolk met een nauwkeurigheid van 1-3 cm. Na het scannen importeren we die wolk in gespecialiseerde software die er allerlei berekeningen op loslaat. Door de puntenwolk van het volle ruim te vergelijken met die van het lege ruim, meet hij het exacte volume van de lading. Op basis van volume en gewicht wordt vervolgens de dichtheid van de stenen bepaald”.
Zorgvuldigheid is de key
Het gewicht, het volume en de dichtheid van de stenen, zijn essentieel om de exacte hoeveelheid stenen te bepalen die op een specifieke locatie moeten installeren. Dat is om meerdere redenen belangrijk. Zo worden projecten vaak afgerekend op het aantal ton aan stenen dat erin wordt verwerkt. Daarnaast is er vaak een vergunning waarin een maximum wordt gesteld aan het aantal stenen dat we mogen leggen. Ook zijn er in het ontwerp allerlei technische eisen waar we rekening mee moeten houden om ervoor te zorgen dat de gelegde stenen ook het goede effect hebben. Dylan: “Het scannen van de stenen met de handscanner helpt ons bij het maken van een zorgvuldige berekening, zodat we altijd de juiste hoeveelheid materiaal gebruiken”.
Het scannen met de handscanner in de praktijk
Hoe gaat het uitvoeren van de scan in zijn werk? Dylan: “Vlak voor vertrek is er een ijkmoment, en loop ik naar de laadruimten. Daar zet ik de handscanner aan en gaat hij initialiseren. Vervolgens loop ik met de handscanner eerst rondom het ruim en daarna ook in het ruim zelf om de lading te scannen. Daar ben ik zo 7-8 minuten per ruim mee bezig, en het exporteren van de gescande data duurt ook nog een minuut of 4. Al met al ben je dus een kwartiertje per ruim bezig. We noemen dat hier aan boord ook wel ‘blessing the rocks’ omdat je net als het inzegenen van de paus met de scanner langs de stenen gaat.” Op zich is het scannen van de stenen maar een klein deel van het werk. Toch is belangrijk dat het goed gebeurt zodat de waardes kloppen.
Het voordeel van Real-Time
In bepaalde omstandigheden kan het lastig zijn om de stenen nauwkeurig te scannen, bijvoorbeeld als het regent en ze erg nat zijn, of veel hoeken en schaduwen hebben. Het is dan moeilijker voor de scanner om alle punten nauwkeurig vast te leggen waardoor er hiaten in de wolk kunnen ontstaan.
Dylan: “Dat is altijd vervelend, want dan kun je vaak weer van voor af aan beginnen en dat betekent dat iedereen moet wachten voor we kunnen uitvaren. Bij de vorige versie gaf dat wel eens problemen, de nieuwe GeoSLAM ZEB Revo RT scant echt een stuk beter. Bovendien kan hij verbinding maken met een webapplicatie op een mobiele telefoon zodat je meteen ziet wat je aan het doen bent. Daardoor kun je eventuele fouten of ontbrekende data snel herkennen en eventueel nog corrigeren. Bij de vorige handscanner merkte je pas bij het exporteren van de data dat er dingen ontbraken. De nieuwe is veel efficiënter en handiger”.
Duurzaam en eenvoudig te gebruiken
Ook in andere opzichten is Dylan heel tevreden over de handscanner: “Het voordeel van een handscanner is dat je hem niet in de ruimte moet installeren. Er zijn ook schepen waarbij de scanner op de kraan in het ruim zit. Dat werkt ook prima, maar omdat zo’n scanner constant is blootgesteld aan allerlei vuil en stof, is hij erg onderhoudsgevoelig. Een mobiele scanner berg je na gebruik weer veilig op zodat hij veel minder kwetsbaar is. De GeoSLAM ZEB Revo RT is bovendien lekker licht en handzaam zodat het scannen soepel loopt. Ook is hij heel eenvoudig te gebruiken. Je hebt er geen uitgebreide training voor nodig. Er zit een goede handleiding bij, waar we intern een quick guide van gemaakt hebben zodat iedereen er goed mee uit de voeten kan”.
Interesse?
De GeoSLAM ZEB Revo RT is een betrouwbare en gebruiksvriendelijke handscanner die perfect past in een uitdagende omgeving. Inmiddels is deze handscanner alweer opgevolgd door de GeoSLAM ZEB Horizon RT. Ook op zoek naar een mobiele laserscanner of andere hoogstaande meetinstrumenten? Neem gerust contact met ons op via info@geometius.nl of 088-4366300.