Als er één bedrijf is dat ervaring heeft met de PIX4D software, dan is het wel civieltechnisch ingenieursbureau Geo Infra uit Oud Gastel. Depots, waterbergingen, dijken, golfbanen; je kunt het zo gek niet bedenken of ze brengen het met een drone in combinatie met PIX4D tot in detail in 3D in kaart. “Deze meettechniek biedt ons en dus ook onze klanten zoveel meer ten opzichte van traditioneel landmeten,” aldus bedrijfsleider Jarno de Jong. Aan de hand van een aantal mooie projecten geeft Jarno een kijkje achter de schermen.
“Je kunt wel stellen dat wij PIX4D gebruiker zijn van het eerste uur,” aldus Jarno. “En dan heb ik het over ruim 10 jaar. We zijn er mee aan de slag gegaan omdat we van onze klanten steeds vaker vraagstukken kregen om grote gebieden in kaart te brengen. Denk hierbij aan golfbaanontwikkeling, grootschalige infraprojecten en de Maasvlakte die toen in ontwikkeling was. Landmeten met een drone in combinatie met PIX4D was voor ons dé manier om heel snel een groot gebied vast te leggen op een bepaald moment.”
Eén van die grote gebieden was een groot project in Zeeuws-Vlaanderen waarbij een terrein van 300 hectare in kaart gebracht moest worden. Jarno: “Het was kiezen: twee dagen vliegen met een drone of minimaal een maand een landmeter op locatie die handmatig het gebied in kaart brengt. Je kunt je dus wel voorstellen dat het eerste vele malen efficiënter is. Wat dat betreft zijn wij een vreemde eend in de bijt. Want we zijn een civieltechnisch ingenieursbureau met landmeetkundige activiteiten die een drone inzetten om data in te winnen voor onze ontwerpprocessen. Maar het geeft ons enorm veel inzicht in wat er wel en niet mogelijk is in een bepaald gebied. En daar kunnen we onze klanten over informeren.”
’s Ochtends meten, ’s avonds weten
Het zijn zeker niet alleen de grote gebieden die Geo Infra in kaart brengt middels PIX4D. Zo voeren ze maandelijks depotmetingen uit op terreinen van circa 2 hectare. Dit zijn gebieden waar klassieke landmeetkundige methoden niet veilig en efficiënt zijn. “Deze depotmetingen dienen als bewijsmateriaal voor onze opdrachtgever. Het geeft ze inzicht in hoeveel er aangevoerd en afgevoerd wordt en hoeveel er in depot ligt. Deze cijfers moeten sluitend zijn om aan de milieuvergunning vanuit de provincie te kunnen voldoen. Om je een idee te geven hoe wij hier te werk gaan: Voorheen was hier een landmeetploeg minimaal een hele ochtend met meetwerkzaamheden bezig. Nu laten we de drone vliegen. Na het uitvoeren van de vlucht, worden de ingewonnen beelden met de PIX4D fotogrammetrie software in slechts 30 minuten verwerkt tot een 3D model. De nauwkeurigheid van de metingen wordt hierbij teruggebracht tot enkele centimeters.”
Morfologie in beeld
Ook op de vraag hoe water- en zandstromen zich gedragen, geeft de PIX4D software antwoord. In opdracht van waterschap Brabantse Delta heeft Geo Infra een doorstroommoeras annex waterberging in kaart gebracht. De wens van het waterschap was om inzicht te krijgen in de morfologie, ofwel hoe het bodemprofiel zich gedraagt. “Door dit gebied in kaart te brengen met luchtfotografie (orthofotografie), werd zichtbaar dat het water aan de zuidzijde heel veel zand verplaatste. Hierop heeft het waterschap maatregelen kunnen treffen om verdere verzanding te voorkomen. Van dit gebied hebben we tevens een 3D-model gemaakt. Dat beide modellen elkaar perfect aanvullen blijkt uit het feit dat er aspecten zichtbaar werden die op de orthofoto niet zichtbaar waren maar in het 3D model wel, zoals een spoelgat.” Tevens in opdracht van waterschap Brabantse Delta heeft Geo Infra de Standhanzesedijk bij Drimmelen in kaart gebracht. In het kader van het dijkversterkingsproject zijn hier meerdere onderzoeken uitgevoerd. Gedurende een jaar heeft Geo Infra negen metingen uitgevoerd om scheuren in de dijk in kaart te brengen en te monitoren.
Optimaliseren van containeropslag
Tot slot nog een niet-alledaagse opdracht; het in kaart brengen van een containeropslaglocatie. “De opdrachtgever worstelde hier met de plaatsing van de containers,” legt Jarno uit. “Op het terrein staan tien duizenden containers, alleen waren deze niet optimaal ingedeeld. Er kunnen makkelijk nog tien duizend containers extra geplaatst worden volgens de opdrachtgever. Wij hebben het hele terrein in beeld gebracht. Vervolgens zijn we gaan schuiven als het ware met legoblokjes om zo tot een optimalisatie te komen voor de containerstacks. Eén locatie hebben we nu geoptimaliseerd, de tweede locatie staat op de planning.”
Optimale dataverwerking met PIX4D
Het moge duidelijk zijn: de toepassing van PIX4D biedt Geo Infra heel veel mogelijkheden en kansen. Jarno: “Het is gewoon een hele betrouwbare applicatie. Bij andere software kwamen we in het verleden regelmatig ‘rare’ dingen tegen, berekeningen die bijvoorbeeld niet klopten. Bij PIX4D is dat niet het geval. In één oogopslag geeft het uiterst nauwkeurige analyseresultaten. Tegenwoordig werken wij met een drone voorzien van de RTK-module (Real-Time Kinematic). Hiermee brengen we nog efficiënter en nauwkeuriger projectlocaties in kaart ten opzichte van het traditionele landmeten. De PIX4D software kan deze hoeveelheid data heel goed verwerken. Daarnaast hebben we op locatie minder werk met het aanbrengen van grondcontrolepunten om de georeferentie zo optimaal mogelijk te krijgen. Daar worden we gelukkig van!”
[Over Geo Infra]
Geo Infra is een civieltechnisch ingenieursbureau en biedt totaaloplossingen voor grond-, weg- en waterbouwkundige vraagstukken. Het team van zo’n 20 specialisten werkt aan infrastructuur, landschappelijke en stedelijke inrichting voor regionale, lokale en plaatselijke overheden, ingenieursbureaus, projectontwikkelaars, waterschappen, aannemers en bedrijven. Naast de drone met PIX4D software maken zij tevens gebruik van o.a. de Trimble X7 en Trimble SX10 met bijbehorende Trimble software, afhankelijk van de toepassing en klantvraag.
Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden en wil je ontdekken wat PIX4D of andere meetinstrumenten voor jouw werk kunnen betekenen? Neem gerust contact op, onze sales engineers denken graag met je mee.