Spoorbouwer VolkerRail zet de GEDO-trolley zo’n 200 keer per jaar in. Volgens Albert Wink, specialist maatvoering bij VolkerRail is het een onmisbare schakel. We vroegen hem naar zijn ervaring, een voorbeeldproject en mogelijke uitbreidingen van de GEDO-trolley.

Trimble GEDO CE 2.0: een stuk gebruiksvriendelijker

Albert startte 10 jaar geleden zijn carrière bij VolkerRail. De GEDO-trolley werd toen al ingezet. In die tijd ging het nog om de oude versie van de trolley. Die kon je niet demonteren en werd met een aanhanger vervoerd. Nu werkt VolkerRail met de GEDO CE 2.0. Een stuk gebruiksvriendelijker volgens Albert: “Je haalt hem uit elkaar en neemt hem mee in de kofferbak. Daarbij is de software gebruiksvriendelijker geworden en flink doorontwikkeld. Het sluit steeds beter aan op de diverse meettoepassingen en wensen die we hebben.”

Trimble GEDO-trolly op het spoor

Samenwerking Trimble Railway

VolkerRail heeft twee GEDO-trolley sets in bezit, toentertijd nog rechtstreeks geleverd door Trimble Railway in Duitsland. Eén keer per jaar gaat de trolley daar naar toe voor kalibratie en op deze plek heeft Albert de nodige trainingen gevolgd. Het grote voordeel van Trimble Railway is volgens Albert dat ze goed snappen wat VolkerRail nodig heeft: “Ze beschikken over gedegen kennis die nodig is om problemen op te lossen. Daarbij luisteren ze naar de wensen en problemen die wij hebben. Ze doen daar echt wat mee.”

De nodige software

Naast het nodige instrumentarium heeft VolkerRail de nodige software aangeschaft. Ze maken onder andere gebruik van Trimble GEDO Office voor het verwerken van de absolute spoorgeometrie. Het resultaat is een as-spoorlijn inclusief verkanting en spoorwijdte. De GEDO Scan Office software wordt vervolgens ingezet om de as-spoorlijn te combineren en te vereffenen met de 3D-scan met als resultaat een correct gepositioneerde 3D-puntenwolk. Geometius heeft VolkerRail volgens Albert goed geholpen bij de implementatie van deze software: We hebben zelf natuurlijk veel kennis en ervaring in huis, maar daar waar nodig konden we terugvallen op de ondersteuning van Geometius en Trimble Railway.”

Trimble GEDO-trolley buitendienststelling spoor

Dé manier voor nulmetingen

Welke instrumenten wanneer worden ingezet hangt af van het project. Daarbij is het altijd de vraag of je tijdens in dienst zijnde sporen wel of niet de metingen kan verrichten. Albert ziet dat dit inzake de veiligheid steeds lastiger wordt en dat de werkzaamheden hierdoor vaker verplaatst worden naar buitendienststellingen: “Wanneer we het werk uitvoeren tijdens de dienstregeling kiezen we vaak voor de statische scanner, de Trimble TX8. Verplaatst het werk naar buitendienststellingen dan kiezen we uiteraard voor de GEDO-trolley in combinatie met een scanner. Dat is bij uitstek dé manier om  een nulmeting te doen.” Wat betreft de planning wellicht een grotere uitdaging, maar door te werken met de trolley kan de huidige ligging van het spoor gelijktijdig worden ingemeten. Dat biedt voordelen volgens Albert: “Dit stelt ons in staat om de spoorgeometrie nauwkeuriger vast te leggen, inclusief verkanting en spoorwijdte.” 

GEDO-trolley onmisbaar

Wat betreft het stopwerk is de trolley onmisbaar. Bij dit deel van het werk wordt de trolley volgens Albert altijd ingezet: “Met behulp van de trolley verzamelen we nauwkeurige data en zien we waar we nog moeten lichten en schiften. De export gaat naar de stopmachine en die gaat het spoor tot op de millimeter goed leggen.”  

Project: Theemswegtracé in Rotterdam

De GEDO-trolley is al op veel projecten ingezet. Een voorbeeld hiervan is het project op het Theemswegtracé in Rotterdam. De opdracht van VolkerRail was hier drieledig: 

  • Het bouwen van de spoorconstructie op het kunstwerk
  • Het controleren van de Profiel van Vrije Ruimte 
  • En het opleveren van een 3D-puntenwolk van de eindsituatie. 

Naast de Trimble R10&R12 GNSS-ontvangers werden hiervoor ook de Trimble S9 Total Station, de Trimble TX8 3D-scanner en de Trimble GEDO-trolley ingezet. 

Trimble GEDO trolley Theemswegtracé in Rotterdam
GEDO software

Met het instrumentarium werd de grondslag gecontroleerd en verdicht, nulmetingen uitgevoerd en het stopwerk aangestuurd. GEDO Scan software en GEDO Office werden ingezet voor het verwerken van de metingen. Voor de uitwerking en analyse maakte VolkerRail gebruik van GEDO Scan Office. Albert spreekt van een succesvol project omdat alle eisen binnen de gestelde toleranties zijn geverifieerd, de inwinning en verificaties van de as-built metingen plaatsvonden binnen treinvrije periodes en het project afgerond is voor de geplande in dienst stelling. Albert spreekt van een korte doorlooptijd die zonder de Trimble-instrumenten en de bijhorende software niet gerealiseerd had kunnen worden.  

Een mooie stap voorwaarts

Albert hoopt dat VolkerRail binnenkort kan genieten van nieuwe investeringen. Op dit moment staan er twee voorstellen uit: één gericht op Trimble GEDO IMU en de ander op het flexibele scansysteem, de Trimble GX50 met twee scan koppen. Albert: “Ik hoop hiermee een volledig beeld vast te kunnen leggen  in één run. Dat zou een mooie stap voorwaarts zijn en ook van grote meerwaarde omdat er steeds meer in buitendienststelling gewerkt wordt. De beschikbare tijd is dus beperkt en daardoor willen we in kortere tijd meer data inwinnen. Dat maakt vernieuwende instrumenten als de GEDO IMU en Trimble GX50 alleen maar waardevoller.”

Benieuwd naar de Trimble GEDO-trolley en de mogelijkheden? Bekijk de productpagina of stel je vragen direct aan een van onze sales engineers.