Nieuwe apparatuur, reparaties en onderhoud, onze service engineers hebben elk meetinstrument en veldboek gezien, voordat het naar de klant gaat. Maar wat gebeurt er precies op de meest technische afdeling van Geometius? Wij spreken met Herman van Santen, Service Manager bij Geometius.

“Wij hebben twee gecertificeerde serviceafdelingen, één in Almere en één in Arnhem. Het serviceteam bestaat nu uit zes vakkundige service engineers”, vertelt Herman. Herman is sinds 2010 werkzaam bij Geometius en heeft zijn afdeling zien groeien in aantal medewerkers, maar zeker ook in kennis en kunde. “De technologische ontwikkelingen gaan snel en wij groeien daarin mee. Onze service engineers zijn hoog opgeleid en zij onderhouden deze kennis ook als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Deze hoge standaard is een vereiste voor de hoogwaardige apparatuur die wij leveren”.

Geometius service

v.l.n.r. Kjell Linderman, Patrick van ‘t Hullenaar en Wim Egberts (sales)

Geometius service

Bart van Gorp 

De apparatuur
Geometius levert zowel landmeetkundige als hydrografische apparatuur. Maar wat doen de service engineers nou precies met al die apparatuur? “Alle apparatuur gaat altijd eerst langs de serviceafdeling, dus ook nieuw te leveren apparatuur”, vertelt Herman. “Wij kalibreren altijd alle nieuwe apparatuur en geven vervolgens een certificaat af dat een jaar geldig is. Ook zorgen we ervoor dat de apparatuur goed geconfigureerd is en als een set functioneert. Na het eerste jaar (en elk daarop volgend jaar) verzorgen wij een oproep voor het zogenoemde jaarlijks onderhoud dat onderdeel is van het Zekerheidsplan. Het jaarlijks onderhoud aan apparatuur is essentieel. Door het regelmatig controleren van uw apparatuur voorkomt u storingen en zorgt u ervoor dat een instrument optimaal functioneert.

Daarnaast verzorgen wij reparaties van alle gangbare Trimble apparatuur, maar ook andere merken waaronder senseFly, Sequoia Scientific en TinyMobileRobot. Hier gaat het helaas soms om gevallen instrumenten, maar ook om een heel breed scala aan andere reparaties. Ook onderzoeken wij apparatuur waarvan het niet duidelijk is waarom het niet helemaal naar behoren functioneert. Deze reparaties zijn voor onze klanten vaak erg vervelend, omdat zij het instrument tijdelijk niet kunnen gebruiken, maar voor onze service engineers soms een mooie uitdaging om te onderzoeken. Wat is er precies met het instrument gebeurd? Waar zit de schade en kunnen wij ervoor zorgen dat er weer zo snel mogelijk met het instrument gewerkt kan worden? Ook komen hier wel eens tips uit die wij met de klanten bespreken, waardoor stilstand in de toekomst wellicht voorkomen kan worden.

Wat misschien niet iedereen weet is dat wij naast landmeetkundige apparatuur ook hydrografische apparatuur onderhouden en kalibreren. Hierbij kunt u denken aan sedimentsensoren, sound velocity probes en een radiografisch bestuurbare boot”.

Sediment sensor  Sequoia LISST -100X

Onderhoud senseFly drone

Onderhoud senseFly drone

Nieuwe specialismen
Als de markt veranderd, veranderen wij mee. Nu drones steeds vaker ingezet worden bij het inwinnen van data hebben wij onze specialismen verder uitgebreid. Collega Bart van Gorp is door senseFly gecertificeerd en heeft veel kennis van drones. Klanten met een senseFly drone kunnen bij ons terecht voor het jaarlijks onderhoud,  reparaties en eventuele modificaties. Ook verzorgen wij op maat gemaakt systeemintegraties. Vaak zijn dit compacte koffers waarin een compleet hydrografisch systeem geïntegreerd is ( bestaat uit een echosounder, GNSS-ontvanger en LTE-router). De koffer is compact en robuust om mee aan boord te nemen en is ook makkelijk te vervoeren naar het buitenland.

De meetbaan
Om alle apparatuur met uiterste precisie te kunnen testen, beschikt Geometius over verschillende soorten testbanen. Herman vertelt er meer over. “Met behulp van de meetbanen kunnen we de optische instrumenten op afstand en hoeknauwkeurigheid controleren en indien nodig corrigeren. Voor de SX10 gebruiken wij deels de meetbaan van de Total Stations, maar ook een speciaal gekalibreerd scanobject. Met de speciaal ontwikkelde Atlas software kunnen instrumenten uitgelezen worden en testen wij of alle waarden binnen de tolerantie vallen. Bij een afwijking biedt de software ook de mogelijkheid om correcties aan te brengen. Door middel van afkoelen en verwarmen kunnen we controleren of de apparatuur binnen het gespecificeerde temperatuurbereik optimaal blijft functioneren. Door gebruik te maken van deze tools kunnen wij de hoogwaardige kwaliteit van de meetinstrumenten waarborgen”. 

Scantarget SX10 meetbaan

Scantarget bord SX10 meetbaan

Collimator opstelling SX10 kalibratie

Collimator opstelling SX10 kalibratie

reparatie GPS-ontvangers

Reparatie GPS -ontvanger

Meetbaan Total Stations (afstanden).

Meetbaan Total Stations (afstanden)

Heeft u een vraag voor onze serviceafdeling? Dan kunt u deze stellen via de onderstaande button of neem telefonische contact met ons op via 088 4366 300.

mail de serviceafdeling