Nu social media vol staat met selfies van mensen, die massaal vanuit huis aan het werk zijn, kan ik niet achterblijven om ook iets over mijn werk te schrijven in deze bijzondere tijd. Het gaat allemaal even anders dan normaal en dat heeft voor- en nadelen. Wat mogen we er, wat mij betreft, in het “nieuwe normaal” wel of niet inhouden?

Videobellen

Ondanks dat we nu grotendeels vanuit huis werken, lunch ik dagelijks samen met mijn supportcollega’s via Teams. In de eerste week waren we allemaal een keer aan de beurt om onze eigen versie van MTV Cribs te doen. Voor degene die het programma niet kennen, hierin lieten Amerikaans beroemdheden hun enorme villa zien aan de rest de wereld. Echter was het in ons geval ‘slechts’ een leuk appartementje. Leuke manier om je collega’s beter te leren kennen. Maar natuurlijk wordt er via Teams ook vergaderd en hebben we ook al trainingen verzorgd voor onze klanten. Iets wat voor Corona, als onhandig en soms zelfs als onmogelijk werd gezien. Ik denk dat hier wel kansen voor ons in liggen, zeker voor klanten die van ver moeten komen en op deze manier veel reistijd kunnen besparen.

Ik zeg: hier kunnen wij wel mee doorgaan, dus wie weet hebben we binnenkort standaard digitale trainingen in ons pakket zitten.

Thuiswerken

Ik werk nu al een ruime maand vanuit huis en ik moet zeggen, het gaat me beter af dan gedacht. De eerste week was ik voor mijn gevoel ontzettend productief. Ik had minder afleiding van rinkelende telefoons, babbelende collega’s en flauwe grappen (waar ik vaak het doelwit van ben) tussen het werk door. Ik woon alleen, dus ook geen katten die over je toetsenbord lopen en dergelijke. Ik kon mij optimaal op mijn werk focussen. Ik dacht: “ik ga deze tijd makkelijk doorkomen”.

Maar toen…

… miste ik de flauwe grappen.

… wilde ik weer lekker naar mijn werk fietsen.

… bleek lunchen via Teams toch niet hetzelfde te zijn.

… had ik thuis toch net zo veel afleiding als op kantoor.

Conclusie: Af en toe thuiswerken prima, maar volledig thuiswerken als het ‘nieuwe normaal’ niet.

Complimenten

Ondanks deze bijzondere tijd, kunnen we alle supportaanvragen nog goed afhandelen. Dit komt onder andere, omdat we tegenwoordig veel op afstand kunnen doen met TeamViewer. Je blijft nog steeds wel beperkt in je mogelijkheden, waardoor het soms toch een beetje behelpen is. Toch geven mensen nu meer complimenten als ik ze heb geholpen met een supportaanvraag. Variërend van een simpele: “Bedankt, nu kan weer verder” tot “Je bent een topper”

Hier kan ik heel kort over zijn: Laten we dit blijven doen, ook in het ‘nieuwe normaal’!

Als afsluiter wil ik graag nog even zeggen, dat ik hoop dat ik mijn collega’s en onze klanten straks weer in goede gezondheid kan zien. Samen komen we de tijd door!