In voorgaand artikel vertelde Trimble Railway directeur Andreas Sinning over het ontstaan van Trimble Railway. Binnen deze divisie speelt het GEDO-platform een belangrijke rol. Het is hét instrument dat slimme oplossingen brengt voor landmeetkundige werkzaamheden op en rondom het spoor. Hoe heeft dit platform zich ontwikkeld? Onze sales engineer Wim Egberts vroeg het aan Andreas Sinning.
Twin Trolley systeem
Het eerste prototype van het GEDO-platform werd in 1996 gerealiseerd vanuit Andreas’ voormalige onderneming Sinning Vermessungsbedarf GmbH. Hiermee werd niet alleen Duitsland zelf, maar ook China veroverd. Naar aanleiding van dit succes onderzocht Andreas mogelijke optimalisaties. Zo startte in 2007 de ontwikkeling van de software voor meetwerkzaamheden rondom het aanbrengen van ballast door Tamping machines. Vanuit daar werd het Twin Trolley systeem geboren dat in 2009 op de markt kwam. Dat deze ontwikkeling zich binnen twee jaar heeft afgespeeld is volgens Andreas onder andere te danken aan een waardevolle samenwerking met een klant: “Via deze weg leerden we in korte tijd de details kennen van de Track voor pre-measuring voor tamping machines. Op basis van deze nieuwe inzichten konden we een systeem ontwikkelen dat onafhankelijk van de tamping machines kon draaien.”
GEDO-platform met Trimble-interface
In 2011, na de overname van Andreas zijn onderneming door Trimble, lag de focus op het ontwikkelen van de GEDO CE 2.0 zoals we die nu kennen. Logischerwijs bracht dit ook verandering in de interface van het GEDO-platform: “We werkten eerst ook met de interface van Leica, maar omdat we ons op één merk wilden richten zijn we daar mee gestopt. We concentreerden ons volledig op het toepassen van de Trimble-interface. Daarbij hebben we de software naar Windows verplaatst en aangesloten op de TSC 2 datacollector. Dit was de eerste grote stap richting een volwaardig GEDO Track softwaresysteem.”
Scanners en GEDO Office software
Binnen Trimble werden verschillende teams met een focus op het spoor omgevormd tot Trimble Railway. Daar werd het portfolio uitgebreid met scansystemen die point cloud-gegevens met een hoge dichtheid meten. Daarnaast werd de deur naar de scan data engine geopend en dat stelde Andreas in staat om de GEDO Scan Office software te ontwikkelen: “Op deze scan data engine worden alle met de GEDO en scanner ingewonnen scans opgeslagen en toegankelijk gemaakt. Het is tevens de basis van Trimble Realworks en Trimble Business Center. Dit zorgt voor een bekende look en feel plus veel ontwikkelkracht.”
Van dubbele scan koppen naar Trimble MX9
Trimble Railway werkte als onderdeel van het Global Mapping team ook aan de ontwikkeling van een eigen profiler scanner. Daarvoor is de scankop van de Trimble X7 als profiler toegepast op de MX50 en op de specifiek voor het spoor ontwikkelde GX50. Om dat goed te kunnen doen was een verdere ontwikkeling nodig. Andreas en zijn team gingen terug naar de tekentafel. Daar werd het idee van de dubbele scan koppen een realiteit. Via deze weg komen objecten rondom het spoor beter in beeld, zonder in te leveren op de hoge snelheid waarmee point cloud data wordt vastgelegd. Beide scanners zijn een waardevolle toevoeging aan het mobile mapping portfolio naast het vlaggenschip, de Trimble MX9.
IMS voor hoge precisie metingen
Met de komst van twee goede developers verdiepte Andreas zich in 2017 succesvol verder in IMS: “Op basis van dit systeem meten we een traject met hoge precisie in. Dit zijn we gaan toepassen op verschillende applicaties. Zo zetten we het in voor pre-measurement, combineren we het met scanners of we zetten het in als een stand alone voor relevante trajectcontrole metingen of op zichzelf staande surveymetingen.”
Als Andreas naar de huidige situatie kijkt ziet hij een vrij compleet portfolio: “Binnen Trimble hebben we nu oplossingen voor de wat eenvoudigere taken als wel voor de high end en high speed opdrachten.”