Geonius is al meer dan 20 jaar een belangrijke klant van Geometius. De laatste tijd specialiseert Geonius zich op het gebied van (spoed) monitoringsklussen. Op donderdag 17 september belt Erik van Eert, Manager Geonius, naar Geometius met een bijzonder verzoek: of wij, met behulp van het huurportfolio, kunnen helpen bij het opzetten van een monitoringssysteem. Dit systeem moet zo snel mogelijk operationeel zijn. Erik is op dat moment onderweg naar het Zuiden van het land, waar problemen zijn met een dijk. Hierdoor ontstaat er kans op wateroverlast voor de achtergelegen woningen. Deze spoedklus vraagt om een snelle set-up van een monitoringsysteem.

Intensief contact

Geometius gaat direct in overleg en adviseert om eerst de situatie ter plaatse te beoordelen en vervolgens acuut een handmatige monitoring op te starten. Een duidelijke prioriteit en zinvolle keuze waar beiden partijen zich in kunnen vinden.
In de nacht van donderdag op vrijdag treft Erik maatregelen, die nodig zijn om een permanente en automatische monitoring operationeel te krijgen. Het team van Geonius brengt prisma’s aan, die meteen op handmatige wijze in een monitoring cyclus worden opgenomen. Hierdoor is ook de beste locatie voor een permanent monitoring Total Station al snel duidelijk. Zichtlijnen worden vrijgemaakt en de constructie voor de opstelling in elkaar gelast. De volgende ochtend zijn collega’s Robbert Schneider en Marijn Hermans van Geometius op locatie om te assisteren met de permanente setup.

 “Geometius heeft zich flexibel opgesteld, snel gereageerd en de site pas verlaten toen het werkte”

 

Huurapparatuur biedt de mogelijkheid om snel te reageren

Robbert en Marijn vertellen over de werkzaamheden ter plaatse: “Wij arriveerden om half negen in de ochtend op locatie. Geonius heeft dan al een goede start gemaakt met de handmatige monitoring. De eigen apparatuur was net op een andere klus gedemobiliseerd en helaas bleek dat een compacte monitoringsserver (Settop) bij deze demobilisatie defect is geraakt. Tevens bleek het Total Station van Geonius dicht tegen de jaarlijkse controle aan te zitten. Reden genoeg om snel te schakelen. Robbert  is op en neer gereden naar Almere om daar uit de huurpool de benodigde instrumenten te halen. De collega’s in Almere hebben alles klaargelegd, zodat Robbert weer snel terug kon naar het Zuiden om de installatie verder in orde te maken.

Marijn vervolgt: “Om ongeveer 13:30 stond de paal waar het Total station op gemonteerd moest worden. Robbert was om 14:00 weer terug. Hij is toen samen met Geonius begonnen met de meetkundige voorbereiding met behulp van Trimble Access. Hierdoor was de basis (eerste ronde) van de permanente monitoring gelegd. Marijn was inmiddels begonnen met het configureren van de monitoringsserver. “Uiteindelijk waren wij volgens mij rond 20:30 klaar met het instellen en opzetten om 23:00 uur zijn wij vertrokken, nadat we ervan overtuigd waren een betrouwbaar systeem achter te laten. Ook was de eerste automatische ronde gemeten en zichtbaar.”

Foto boven: collega Robbert Schneider van de support afdeling
Foto onder: het huur portfolio is opgenomen in onze webshop

Erik is tevreden over de samenwerking met Geometius: “Geometius heeft zich flexibel opgesteld, snel gereageerd en de site pas verlaten toen het werkte.”

Het support team van Geometius werkt op dit moment samen met Hassan el Gardaoui om kennis en ervaring van dit systeem over te dragen. Hiermee kan Geonius dergelijke monitoring klussen op korte termijn volledig zelfstandig inrichten en uitvoeren. Zoals gebruikelijk blijft het Geometius Support Team altijd stand- by om te ondersteunen.

Wilt u meer weten over het huurportfolio van Geometius? Kijk dan in onze webshop.