Vervormt een object óf beweegt een object in zijn geheel als gevolg van zetting van de bodem? Bij spoormonitoring wordt vaak gebruik gemaakt van tiltsensoren, maar deze meten alleen de deformatie van een object. Om antwoord te kunnen geven op beide vragen is er één oplossing: Monitoring op basis van plaatsbepaling.

Trimble ook voor monitoring
GeoNext is wel gewend om in uitdagende omstandigheden te meten en het monitoren van een spoorviaduct zonder stroomtoevoer is er één van. “Vaak zijn monitoringsprojecten spoedklussen”, vertelt Marcel de Koning, mede-eigenaar van ingenieursbureau GeoNext. “Wij monitoren al enige tijd een spoorviaduct. Hierbij controleren wij zowel eventuele deformatie van het viaduct als beweging van het viaduct in zijn geheel. Beide kunnen namelijk invloed hebben op de veilige berijdbaarheid van het spoor. Een snelle installatie is erg belangrijk bij dit soort projecten. Met de Trimble monitoringsoplossing waren wij, samen met partner Geometius, binnen twee werkdagen na opdrachtverlening compleet geïnstalleerd en aan het werk. Voor de stroomtoevoer maken wij gebruik van zonnepanelen en als er te weinig zonlicht is zetten wij extra accu’s in.”

GeoNext Spoorviaduct
Geonext

Dashboards en trends
“De Trimble S7 Total Station wordt aangestuurd door een extern modem met interne opslag en voert elk uur een meetronde uit. Voor het monitoren van eventuele beweging van het viaduct gebruiken wij Trimble 4D Control software. Via een speciaal dashboard zijn de metingen real-time inzichtelijk en de software genereert automatisch een wekelijkse rapportage van de metingen. Daarnaast kun je in de software ook trendlijnen bekijken, waardoor je tijdig kunt beoordelen of er maatregelen getroffen moeten worden. Via een handige app krijgen wij alarmmeldingen als specifieke waardes overschreden worden.”

“Daarnaast hebben wij, voor het monitoren van de veilige berijdbaarheid van het spoor, zelf een dashboard ontwikkeld. Hierbij wordt de data van de 60 prisma’s aan de spoorstaven ook naar ons eigen dashboard gestuurd. Vervolgens kunnen wij op basis van deze gegevens boogstralen tussen de staven berekenen en toetsen. Op deze manier is ook de veilige berijdbaarheid van het spoor gewaarborgd”, sluit Marcel af.

Automatische monitoring op basis van plaatsbepaling is een geavanceerde meettechniek die zeer waardevol kan zijn. Door inzet van de juiste apparatuur, software en kennis van meetspecialisten kan er, zonder inzet van veel personeel, veel gedetailleerde en waardevolle informatie ingewonnen worden. Wil je meer weten over Trimble monitoringsoplossingen? Klik dan op de onderstaande button of neem telefonisch contact met ons op via 088 4366 300. We helpen je graag verder.